note EN
8.05.2018
Pierre Rissient (1936-2018)

« Pierre Rissient est mort cette nuit. Son épouse Yung Hee me demande de vous le faire savoir et, en pensant à elle, c’est avec une infinie tristesse que j'ecris ce message. Pierre était un grand être humain et un cinéphile absolu. Nous le pleurons. »

Bertrand Tavernier

 

“He is the very incarnation of the idea of cinema that for his generation has been an instrument for discovering the world. A close buddy of Raoul Walsh and Fritz Lang, having arguments with Joseph Losey (whom he called ‘Loci’), Rissient was the patient architect of his own legend, which began when he was an assistant on the set of A Bout de Souffle.”

Thierry Frémaux1

 

One month after André S. Labarthe, another legendary French cinephile passed away. Pierre Rissient had an eclectic career as a critic, publicist, programmer, distributor, producer, filmmaker and festival consultant. Rissient served as an artistic adviser to Cannes for decades and helped to bring international recognition to filmmakers such as Abbas Kiarostami by inviting them with their films to the festival for the first time. Other eminent filmmakers that Rissient backed and help guide to greater international stature via festivals were Charles Burnett, Hou Hsiao Hsien, Lino Brocka and Hong Sang-soo. Cannes' Thierry Fremaux acknowledges that Rissient has pushed for the inclusion of Chinese director Bi Gan’s Long Day’s Journey Into Night in this year's Un Certain Regard, where it will premiere in the next few days. Until the last moments, he was hard at work promoting this second film by the director of Kaili Blues (2015).

 

« Rissient s’immerge dans la cinéphilie par la fréquentation de la Cinémathèque mais surtout en prenant les rênes, avec ses copains du lycée Carnot, de la programmation du légendaire cinéma MacMahon [find the cinema's condolence message here], haut lieu de la cinéphilie américanophile, dès 1953. Il commence par They Live By Night (1948) de Nicholas Ray et y déverse les films de Fritz Lang, Otto Preminger, Joseph Losey ou Raoul Walsh – le fameux « carré d'as » du Mac-Mahoniens. Tous ont en commun, selon Rissient, le souci d’une mise en scène fluide, immédiate et presque invisible.

Conception qui déplaisait à beaucoup, dont les Cahiers du ­cinéma, revue qui dominait alors la cinéphilie en France. Avec le temps, cette défense d’une mise en scène dont le défi consistait à se faire oublier s’est imposée. Ce fut le premier combat remporté par Pierre Rissient. »

From the obituaries in Libération and Le Monde2

 

Here you can find Pierre Rissient’s ballot for Sight & Sound’s 2012 “Greatest Films of All Time” critics’ poll.

 

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