note EN
12.04.2018
Vincent Meessen Exhibition at Centre Pompidou

From March 28 to May 28, Vincent Meessen’s exhibition, Omar en Mai, runs at Centre Pompidou in Paris. Meessen lives and works in Brussels and is the first Belgian artist in ten years to have a solo exhibition at Centre Pompidou.

 

“De tentoonstelling opent met een callsheet voor La Chinoise van Jean-Luc Godard, een film over jonge revolutionairen in Parijs. Tussen de medewerkers: Omar Diop als Camerade X. Kern van deze expo is namelijk de nieuwste film van Meessen, Juste un movement (45'), een actualisering van de film van Godard. De film opent op een kerkhof, waar drie mensen het graf bezoeken van Omar Diop, een Senegalese intellectueel en militant, die actief was in de Mouvement des jeunes marxistes-léninistes du Sénégal en de centrale figuur in de tentoonstelling die alles en iedereen aan elkaar verbindt. Hij studeerde in Parijs, waar hij figuren als Gilles Deleuze en Jean-Luc Godard leerde kennen. In Juste un movement laat Meessen een Senegalese vrouw in het Chinees de geschriften van filosoof Jacques Rancière over Godard declameren. Het lijkt tegelijk een commentaar op de film van Meessen zelf. Fragmenten uit La Chinoise – een jonge Omar, die in rode trui en kraakwit hemd, Franse studenten onderwijst over het maoïsme – worden afgewisseld met historische beelden van Georges Pompidou die Senegal bezoekt, of de Chinese vicepresident die samen met het Senegalese staatshoofd Senghor een pasgebouwd en nog leeg museum bezoekt. Maar evengoed zien we gesprekken met de familie van Omar of een Chinees meisje dat rondloopt in een rode trui. ‘Ik heb mijn film à la Godard gedraaid,’ zegt Meessen. ‘In zeven dagen, zonder professionele acteurs, en zonder scenario.’ Zowel in de film als in de volledige tentoonstelling toont Meessen aan hoe beperkt onze westerse blik is. Want mei is een betekenisvolle maand, niet alleen voor Parijs, maar ook voor Kinshasa en voor Dakar. De film is dan ook een work in progress, en onderdeel van een groter onderzoek naar het Situationisme, naar de linken tussen China en Senegal, tussen Senghor en Pompidou.”

Jozefien Van Beek1

 

« L’exposition est construite en plusieurs séquences. CinémaOmarx, rassemble les sources et références utilisées dans le projet de long métrage initié par l’artiste à Dakar en mai dernier. L’une des pièces de ce puzzle est intitulée Juste un Mouvement, préfiguration du film spécialement conçue pour cette exposition. Vincent Meessen y prend à témoin La Chinoise de Jean-Luc Godard. Traité comme matière documentaire sur son époque, le film de Godard permet de mettre à l’épreuve le format du film-essai au présent. Dans cette relecture en forme de spirale, Meessen s’intéresse aussi aux rapports entre l’intrigue du film de Godard et le destin tragique d’un des ses comédiens : Omar Blondin Diop. Seul militant maoïste, jouant son propre rôle dans La Chinoise, Omar Diop fut ensuite une figure influente de l’avant-garde politique et artistique dakaroise. Malgré son absence, il tient ici le premier rôle.

Vincent Meessen remonte le film d’hier et le rejoue en partie pour parler à « l’imparfait du présent » : celui qui va de l’analyse du contexte de la fabrication du film de Godard à la fabrication de ce film-ci, un film « en train de se refaire » dans les lieux même d’une histoire traumatique : la maison de famille Diop, la prison de Gorée – ce dernier lieu étant celui de la mort en captivité d’Omar, victime de la répression du régime de Léopold Sédar Senghor, hantise toujours bien actuelle de la scène politique sénégalaise contemporaine. »

 

You can find more information in English about the exhibition on the website of Jubilee.

MeessenPompidou

  • 1. Jozefien Van Beek, “Nieuwe lagen op de geschiedenis,” De Morgen, 28 maart 2018, 18.