Averroès & Rosa Parks

Averroès & Rosa Parks

Averroès and Rosa Parks: two units of the Esquirol Hospital, which – like the Adamant – are part of the Paris Central Psychiatric Group. From individual interviews to “carer-patient” meetings, the filmmaker focuses on showing a form of psychiatry that continually strives to make room for and rehabilitate the patients’ words. Little by little, each one eases open the door to their world. Within an increasingly worn-out health system, how can the forsaken be given a place among others?

EN

In this film, you don't adopt exactly the same position as on the Adamant. You stand a little further back. 

Nicolas Philibert: Yes, that's true. In On the Adamant, the patients spoke to me a lot whereas here, apart from one interview, they speak to the carers. Even so, I'm not absent. The numerous looks at the camera testify to my presence and even, here and there, to a certain complicity.

Let me return to the idea of speaking and listening. In your films, whatever world they tackle, this dimension is extremely present and you show it in many ways.

My own relationship to language is far from simple. My way of speaking has never been very fluid. I occasionally begin to speak and, all of a sudden, the words don't emerge. I don't know if there's a connection, but I have always liked filming speech, which is perhaps in my eyes the most precious thing we have. Yet I have the feeling that it is increasingly devalued. This is not only true in the psychiatric world. In the field of documentary cinema, filming speech is not very “trendy”. We are living in a strange world, where we are all “connected”, where we have never communicated so much… and spoken so little together.

Filming speech means filming faces, looks, expressions, gestures, silences, laughs, hesitations, shortcuts, associations, extrapolations, ways of occupying space and opening up new ones. It means bringing to the fore everything that colours or sharpens ideas. It means filming that share of fiction inherent in every tale, since speaking is not only relating the real world, it is also and always a way of reshaping it and reinventing it. Relating something that never happened is what allows it to exist. Speech is the realm of fiction.

After Every Little Thing and On the Adamant, this film is your third in the world of psychiatric care, and there will shortly be a fourth one. What incites you to return to it?

Psychiatry is a magnifying glass, an enlarging mirror that says a great deal both about the human soul and the state of a society. You meet all kinds of people who have suffered, fragile and sensitive beings who move through life as if walking a high wire. In talking to them, they can force us to face home truths, drive us into a corner, or lead us into lands where we never thought we’d set foot. It took me time to admit it to myself, but if these people touch me so much, it's because they force me to face myself and my own vulnerabilities.

Nicolas Philibert interviewed in the press file of Averroès & Rosa Parks

FR

Dans le film vous n’êtes pas exactement à la même place que sur l’Adamant. Vous y êtes plus en retrait.

Nicolas Philibert : Oui, c’est vrai. Dans Sur l’Adamant les patients s’adressent beaucoup à moi, alors qu’ici, à l’exception d’un entretien, ils s’adressent aux soignants. Pour autant je n’en suis pas absent. Les nombreux regards caméra témoignent de ma présence, voire même, ici ou là, d’une certaine connivence. Je reviens à cette idée de la parole et de l’écoute.

Dans vos films, quels que soient les univers qu’ils abordent, c’est une dimension très présente, que vous déclinez de multiples façons.

Mon propre rapport au langage n’est pas simple. Ma parole n’a jamais été très fluide. Il m’arrive de commencer à parler et soudain les mots ne sortent pas. Je ne sais pas si cela a un lien mais j’ai toujours aimé filmer la parole, qui est peut-être à mes yeux ce que nous avons de plus précieux. Or j’ai le sentiment que celle-ci est de plus en plus dévaluée. Cela ne vaut pas seulement pour la psychiatrie. Dans le champ du cinéma documentaire la parole filmée n’est pas très « tendance ». Drôle de monde que celui dans lequel nous vivons, où nous sommes tous « connectés », où l’on n’a jamais autant communiqué… et aussi peu parlé ensemble.

Filmer la parole c’est filmer des visages, des regards, des mimiques, des gestes, des silences, des rires, des hésitations, des raccourcis, des associations, des extrapolations, des manières d’occuper l’espace et d’en ouvrir de nouveaux. C’est ramener au premier plan tout ce qui colore et aiguise les idées. C’est filmer cette part de fiction propre à tout récit, puisque parler ce n’est pas seulement rendre compte du réel, c’est toujours aussi le remodeler, le réinventer. Raconter, c’est ce qui permet de faire exister le non advenu. La parole est le territoire de la fiction.

Après La moindre des choses et Sur l’Adamant, ce film est le troisième que vous tournez en psychiatrie, et il y en aura bientôt un quatrième.

Qu’est-ce qui vous incite à y revenir ? La psychiatrie est une loupe, un miroir grossissant qui en dit beaucoup à la fois sur l’âme humaine et sur l’état d’une société. On y rencontre toutes sortes de gens au parcours cabossé, des fragiles, des sensibles qui avancent dans la vie comme des funambules. En parlant avec eux, il arrive qu’ils nous disent nos quatre vérités, nous poussent dans nos retranchements, nous entraînent dans des contrées où nous n’avions jamais pensé aller. J’ai mis du temps à me l’avouer, mais si ces personnes me touchent autant, c’est parce qu’elles me renvoient à moi-même, à mes propres vulnérabilités.

Nicolas Philibert interviewé dans le dossier de presse d’Averroès & Rosa Parks

in theatres
-