screening
FILM
Home of the Brave
,
,
90’

​​​​​​With Home of the Brave, Laurie Anderson made a sparkling avant-garde concert film. The film is largely based on her album tour for Mister Heartbreak, supplemented by earlier work. It is the ultimate synthesis of her hypnotic multi-artistic talent that spans music, visual arts and performance. The concert is also full of special cameos, including by cult writer William S. Burroughs.

 

« Mon travail mêle tout à la fois le cinéma, la musique, l’électronique, le récit, la danse, le commentaire social, la comédie, l’animation et tout ce qui peut me passer par la tête… Lorsque j’ai décidé de faire ce film, je suis partie en quête d’un réalisateur. J’ai demandé à des tas de gens des suggestions et j’ai rencontré des metteurs en scène dont j’admirais les films musicaux : Martin Scorsese (The Last Walz) et Jonathan Demme (Stop Making Sense). Tous deux m’ont dit : « Fais le film toi-même. Engage un bon directeur de la photo et un assistant qui ait de la poigne. » J’ai suivi leurs conseils et je ne l’ai pas regretté jusqu’au moment où, après un mois de montage, j’ai vu mon visage sur l’écran (pour la centième fois ce matin-là) et je me suis dit : « Si je vois mon visage une fois de plus, je vais devenir folle. » Quoique j’ai imaginé ce spectacle comme une collaboration au quart de seconde près entre le son, l’image et l’action, c’est la présence et l’invention des protagonistes qui rendent le travail vivant… Le Performance Art disparaît. Au départ, je voulais réaliser Home of the Brave pour sauver cette forme d’art. Et puis, en cours de tournage, j’ai découvert que j’aimais vraiment faire des films… »

Laurie Anderson1

 

What Fassbinder film is it?
The one-armed man comes into the flower shop and says:
What flower expresses
Days go by
And they just keep going by endlessly
Pulling you
Into the future.
Days go by
Endlessly
Endlessly pulling you
Into the future.
And the florist says:
White Lily

White Lily, Home of the Brave (Live)2

 

“Written and directed by Anderson, this is far removed from the monochrome epics of her earlier shows, relying on colour imagery, dance, and fair helpings of Anderson’s spooky humour. All the hits and album faves are here, although the adoption of the rock format contradicts the initial, idiosyncratic charm of her work. Fans should flock, while others are guaranteed 91 minutes of the strangest pop entertainment ever.”

Time Out3

 

“The results have considerable appeal on their own terms. This is a nice compendium of the things that Miss Anderson’s fans find so endearing, and in the proper frame of mind the flow of songs contains its own inner logic... Its pristine technical polish was obviously abetted by a host of able collaborators, among them an absolutely terrific band. As a showcase for the latest advances in digitalized, computerized electronic instruments, the film has its own fascination, as well. And as a certification of Miss Anderson's unique gifts, it's a genuine success.”

John Rockwell4

  • 1. Laurie Anderson, “Home of the Brave,” Quinzaine des réalisateurs, 1987.
  • 2. White Lily appeared on three albums during Anderson’s career, Home of the Brave being the first. The song mentions a segment of Rainer Werner Fassbinder’s Berlin Alexanderplatz (1980).
  • 3. JG, “Home of the Brave,” Time Out, 10 September, 2012.
  • 4. John Rockwell, “Screen: Anderson’s Brave,” The New York Times, April 25, 1986, 16.
Wed 30 Nov 2022, 20:00
BOZAR, Brussels
PART OF
  • In the presence of Laurie Anderson
FILM
Home of the Brave
,
,
90’

​​​​​​With Home of the Brave, Laurie Anderson made a sparkling avant-garde concert film. The film is largely based on her album tour for Mister Heartbreak, supplemented by earlier work. It is the ultimate synthesis of her hypnotic multi-artistic talent that spans music, visual arts and performance. The concert is also full of special cameos, including by cult writer William S. Burroughs.

 

« Mon travail mêle tout à la fois le cinéma, la musique, l’électronique, le récit, la danse, le commentaire social, la comédie, l’animation et tout ce qui peut me passer par la tête… Lorsque j’ai décidé de faire ce film, je suis partie en quête d’un réalisateur. J’ai demandé à des tas de gens des suggestions et j’ai rencontré des metteurs en scène dont j’admirais les films musicaux : Martin Scorsese (The Last Walz) et Jonathan Demme (Stop Making Sense). Tous deux m’ont dit : « Fais le film toi-même. Engage un bon directeur de la photo et un assistant qui ait de la poigne. » J’ai suivi leurs conseils et je ne l’ai pas regretté jusqu’au moment où, après un mois de montage, j’ai vu mon visage sur l’écran (pour la centième fois ce matin-là) et je me suis dit : « Si je vois mon visage une fois de plus, je vais devenir folle. » Quoique j’ai imaginé ce spectacle comme une collaboration au quart de seconde près entre le son, l’image et l’action, c’est la présence et l’invention des protagonistes qui rendent le travail vivant… Le Performance Art disparaît. Au départ, je voulais réaliser Home of the Brave pour sauver cette forme d’art. Et puis, en cours de tournage, j’ai découvert que j’aimais vraiment faire des films… »

Laurie Anderson1

 

What Fassbinder film is it?
The one-armed man comes into the flower shop and says:
What flower expresses
Days go by
And they just keep going by endlessly
Pulling you
Into the future.
Days go by
Endlessly
Endlessly pulling you
Into the future.
And the florist says:
White Lily

White Lily, Home of the Brave (Live)2

 

“Written and directed by Anderson, this is far removed from the monochrome epics of her earlier shows, relying on colour imagery, dance, and fair helpings of Anderson’s spooky humour. All the hits and album faves are here, although the adoption of the rock format contradicts the initial, idiosyncratic charm of her work. Fans should flock, while others are guaranteed 91 minutes of the strangest pop entertainment ever.”

Time Out3

 

“The results have considerable appeal on their own terms. This is a nice compendium of the things that Miss Anderson’s fans find so endearing, and in the proper frame of mind the flow of songs contains its own inner logic... Its pristine technical polish was obviously abetted by a host of able collaborators, among them an absolutely terrific band. As a showcase for the latest advances in digitalized, computerized electronic instruments, the film has its own fascination, as well. And as a certification of Miss Anderson's unique gifts, it's a genuine success.”

John Rockwell4

  • 1. Laurie Anderson, “Home of the Brave,” Quinzaine des réalisateurs, 1987.
  • 2. White Lily appeared on three albums during Anderson’s career, Home of the Brave being the first. The song mentions a segment of Rainer Werner Fassbinder’s Berlin Alexanderplatz (1980).
  • 3. JG, “Home of the Brave,” Time Out, 10 September, 2012.
  • 4. John Rockwell, “Screen: Anderson’s Brave,” The New York Times, April 25, 1986, 16.