FILM
Aru kikan joshi
An Engineer’s Assistant
,
,
37’

In 1962 verscherpte de Japanse nationale spoorwegmaat­schappij (JNR) de werkschema’s om een antwoord te bieden op de congestie op het spoor die veroorzaakt werd door een nieuwe sneltrein en het goederentransport in aanloop naar de Olympische Spelen van 1964. In mei van dat jaar vielen bij een treinongeluk 160 dodelijke slachtoffers. Om het negatieve beeld dat was ontstaan door deze ramp weg te werken, gaf de JNR opdracht voor deze film, die een beeld schetst van het harde werk dat werd geleverd om de treinen op tijd te laten rijden.1

 

“The subject of this film was the promotion of a new device to avoid accidents. However, I had seen that the true cause of the accident was a congested service schedule, and I consciously placed emphasis on the depiction of the actual work of the engineer and his assistant, and of those who had chosen the route and were responsible for safety on the line on which the accident took place. As director I went over to the JNR Workers’ Union, which had officially taken the blame, and I earned their understanding and cooperation for a story analytically depicting their work."

Tsuchimoto Noriaki2