screening
FILM
Het kwade oog
,
,
74’

Based on a theme by Flemish playwright Herman Teirlinck, The Evil Eye is a story of a peasant village haunted by a villager rejected by society now returned to take his revenge and find his beloved.

 

De tweede politieagent
Jean, hebt ge ze?
(het spel vertraagt).
De blonde (vreemd)
Ik zie niets meer, Jean? Jean? (het spel valt stil. Allen staan in verstelde houding).
De drie koningen (heel ver)
Och Sterre, och Sterre, ge moet er zoo stille niet staan, Ge moet er vandaag naar Bethleëm gaan...
Gordijn valt rap

Herman Teirlinck, uit De vertraagde film1

 

“Zo krijgt de cineast een taak waar te nemen die gelijkt op die van een kathedralenbouwer: de bouw zelf leveren volgens een leidmotief dat uit het diepste volksgeloof ontspringt en aan het volk verder de zorg overlaten om het gebouw in te richten en te bezielen, het te bevolken met een leger beelden, siersels en glasramen, met heel zijn mythologie, zijn leven en de plantengroei van zijn tijd.”

Charles Dekeukeleire2

 

“Dekeukeleire vermengt in zijn verhaal een realistische benadering - de akkers en oogsten van het Vlaamse land - met een zuiver formele studie, verwant aan zijn stille films. De scène van de verdrinking (een regie van Jean Painlevé) lijkt wel een droom, met mentale beelden en geluidseffecten, dubbeldruk en slow motion, waarin de tijd wordt ontwricht zoals Teirlinck het zag. Het resultaat is een uitzonderlijk werk van fantastische folklore en bucolisch lyrisme, een fijnzinnig experiment op de grens tussen geluids- en stille film, maar verwarrend voor het publiek, wat meteen het einde betekende van Dekeukeleire’s carrière als maker van speelfilms.”

Europeana3

Tue 3 Nov 2020, 21:30
PART OF
FILM
Het kwade oog
,
,
74’

Based on a theme by Flemish playwright Herman Teirlinck, The Evil Eye is a story of a peasant village haunted by a villager rejected by society now returned to take his revenge and find his beloved.

 

De tweede politieagent
Jean, hebt ge ze?
(het spel vertraagt).
De blonde (vreemd)
Ik zie niets meer, Jean? Jean? (het spel valt stil. Allen staan in verstelde houding).
De drie koningen (heel ver)
Och Sterre, och Sterre, ge moet er zoo stille niet staan, Ge moet er vandaag naar Bethleëm gaan...
Gordijn valt rap

Herman Teirlinck, uit De vertraagde film1

 

“Zo krijgt de cineast een taak waar te nemen die gelijkt op die van een kathedralenbouwer: de bouw zelf leveren volgens een leidmotief dat uit het diepste volksgeloof ontspringt en aan het volk verder de zorg overlaten om het gebouw in te richten en te bezielen, het te bevolken met een leger beelden, siersels en glasramen, met heel zijn mythologie, zijn leven en de plantengroei van zijn tijd.”

Charles Dekeukeleire2

 

“Dekeukeleire vermengt in zijn verhaal een realistische benadering - de akkers en oogsten van het Vlaamse land - met een zuiver formele studie, verwant aan zijn stille films. De scène van de verdrinking (een regie van Jean Painlevé) lijkt wel een droom, met mentale beelden en geluidseffecten, dubbeldruk en slow motion, waarin de tijd wordt ontwricht zoals Teirlinck het zag. Het resultaat is een uitzonderlijk werk van fantastische folklore en bucolisch lyrisme, een fijnzinnig experiment op de grens tussen geluids- en stille film, maar verwarrend voor het publiek, wat meteen het einde betekende van Dekeukeleire’s carrière als maker van speelfilms.”

Europeana3