Et les chiens se taisaient

Et les chiens se taisaient

Et les chiens se taisaient is based on recorded excerpts from a play of the same name by the Martinican poet and politician Aimé Césaire (1913–2008) about the life of a man, a revolutionary, relived by him at the moment of death in the middle of a great collective disaster. His existential dialogue with his mother reverberates around the African sculptures stored at the Musée de l’Homme, the Parisian museum full of colonial plunder whose director was the Surrealist anthropologist Michel Leiris. Since the 1950s, Maldoror and Les Griots, the first all-black Parisian theatre company she co-founded, had been planning to stage this tragic poem, which is finally interpreted here by Maldoror herself and Gabriel Glissant, also integrating three spectators in their game who take the role of silent witnesses.

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« C’est grâce à Jean-Michel Arnold, l’ancien directeur de la Cinémathèque d’Alger, qui dirigeait le service audiovisuel du CNRS, que le SERDDAV a financé le portrait documentaire Aimé Césaire, un homme une terre diffusé par Antenne 2, puis le court métrage Et les chiens se taisaient, tourné dans les réserves du Musée de l’Homme, où Sarah et Gabriel Glissant interprètent un extrait de la pièce de théâtre de Césaire. Sarah a réalisé cinq films sur ou avec Césaire, de 1976 à 2008. Ils se voyaient souvent à la maison d'édition Présence Africaine ou chez lui dans le XIIIème arrondissement. Césaire était près des gens et Sarah l’a toujours soutenu ; elle ne s’est pas inscrite dans les polémiques sur la Négritude qu’elle considérait comme des problèmes d’intellectuelles. »

Annouchka de Andrade, Maldoror’s daughter1

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UPDATED ON 28.03.2023