“In 2004 sterft Jean Rouch in een auto-ongeluk in Mali. Ongeveer op hetzelfde moment maakt een groep antropologen en kunstenaars samen Rétroviseurs, een eigenzinnige, geïmproviseerde roadmovie in de stijl van Rouch, gedraaid in Senegal. In 2017 sterft op zijn beurt Christian Coppin, de drijvende kracht achter dit Senegalees experiment, nadat hij de zin voor geluid heeft doorgegeven aan een hele generatie Belgische filmmakers. Twee films die op een humoristische en geëngageerde manier vragen stellen bij wat wit is in het zwart, of wat zwart in het wit – zonder ooit grijs of kleurloos te worden.”
Cinematek1
« Éloge narratif de la banalité d’un voyage entre Dakar et Kolda, de l’urbain au rural, du pouvoir central à la marge. Mélangeant discussions de voiture, rêverie intérieure, commentaire d’après-coup, ce film se construit et se déconstruit au fil de la route. Palabre corrosif. Courroie de transmission. Transmission de savoir. Savoir improvisé. Improvisation cinématographique. Cinéma de partage. Partager un voyage. »
Ardèche Images2