Mercuriales

Mercuriales

“Mercury is the fastest, hottest, coldest planet. One side is always night. The other, always day. You feel very light because the gravity is weak. The sky is dark, and never varies. There is no air. This story takes place in a far distant time, a time of violence. All throughout Europe, a silent war was spreading. In a city there lived two sisters.”

« Mercure est la plus rapide, la plus chaude, la plus froide des planètes. D’un côté il fait toujours nuit, de l’autre toujours jour. On s’y sent très léger, parce que sa gravité est faible. Le ciel est noir sans aucune variation, il n’y a pas d’air. Cette histoire se passe en des temps reculés. Des temps de violence. Partout à travers l’Europe, une sorte de guerre se propageait. Dans une ville il y avait deux sœurs qui vivaient. »

Virgil Vernier1

 

“In Virgil Vernier’s Mercuriales the fractured landscapes of the Parisian banlieues are used as the hallucinatory backdrop for a twisted fairy tale on the spectres of legend futures past. Looking over these suburban landscapes are the cold shadows of the abandoned twin towers of Bagnolet, sad totem poles of an era gone by, dream residues of a world from before the future vanished from sight, when it was still conceivable to imagine a world different from the one in which we live. Guided by James Ferraro’s hypnagogic incantations and mutations of our wretched throwaway culture, like a nebula of free-floating memories slipping in and out of focus, one has a sense of plugging into the underground currents that expose the loops and fuses of past reveries and delusional fantasies. As the characters wander through a scattered world of dead end streets and cul-de-sacs, endless runways and gateways covered with bright graffiti that only seems to conceal misery and anonymity, what is laid bare is the festering wound of the present, this age of wreckage from which we need to salvage what remained unimagined, in order to fill up the void of the future.”

Stoffel Debuysere2

 

Virgil Vernier: I don’t really like the word ‘improvisation’ because it reminds me of bad amateur theater where everyone is pretending to be someone else. What I prefer is a kind of hyper-radical form that comes from what some people call documentary, which is to limit yourself to filming reality in the rawest, most anti-fictional way, like a pure window onto the world. The films I made before were really like that, because I hated fiction, I thought it was a completely outdated artifice. But with Mercuriales, I did have the desire to bring back an imaginary aspect which would entail filming people, things, and places for what they are and to try and create intersections between all these things. But without ever forcing people to say things or lying or tampering or manipulating through editing. It’s more like points of dialectical correspondence, like one image next to another image equals this other thing, or a story told three minutes into the film will resonate with a landscape seen after an hour and a half.

Nicholas ElliottWhat drew you to the Mercuriales towers?

Vernier: I grew up facing those two buildings. I could always see them from my childhood bedroom. (...) [W]hen I learned that one of the towers was called Tour du Levant [East Tower] and the other was called Tour du Ponant [West Tower], it gelled perfectly with my idea of a film dealing with East and West. Then I discovered that several rooms in the towers are named after Greek deities. That extravagance taps into a wealth of stories.

Virgil Vernier in conversation with Nicholas Elliott3

 

« Les références de Virgil tournaient autour des films de Philippe Garrel, de Werner Shroeter ou de vieux films de Cronenberg. (...) Mercuriales est un film très libre, qui se soucie peu des raccords et se situe entre la fiction, le documentaire et la poésie. Il est filmé assez frontalement, avec beaucoup de raccords dans l’axe et de soin dans la composition. Du coup, on retrouve quelques séquences montées en ‘jump cut’, pas dans un souci de stylisation mais souvent pour prendre le meilleur de chaque prise et installer le temps de la séquence. Nous n’avons tourné aucun champ contre-champ. (...) C’est une image anachronique, avec une douceur en partie due à la filtration, une profondeur de champ parfois fragile, une texture et un rendu naturel des couleurs liés au 16 mm. (...) On a utilisé pas mal de gélatines pour colorer certaines séquences de nuit, notamment une chambre en rose et bleue et une autre un peu ‘abricot’… La pellicule fournit une richesse de rendu de couleurs vraiment inégalée ! »

Jordane Chouzenoux, chef opératrice / director of photography4

 

« Car oui, par le trouble où il nous abîme et le désordre hallucinatoire auquel il travaille jusque dans le moiré de sa plastique, Mercuriales fait des choses à notre cerveau. Comme ces chefs-d’œuvre seventies, imprégnés de magie, du Jacques Rivette circa Céline et Julie vont en bateau, dont il peut paraître une relecture sous le climat de cendres et la lumière noir fluo d’une apocalypse qui vient. Comme les travaux de ces photographes et plasticiens avec lesquels il paraît dialoguer plus encore qu’avec des cinéastes (on songe, ici, à Lewis Baltz ; là, à Ed Ruscha ou Lawrence Weiner). Comme une certaine musique électronique, par exemple celle qui le nappe, composée par la sommité noise James Ferraro, à laquelle le film emprunte aussi l’un de ses motifs essentiels, la boucle, dont découle son principe circulatoire. »

Julien Gester5

screening
BOZAR, Brussels