Skip to main content
← BACK
TOP ↑
  • Texts
  • Dossiers
  • Prisma
  • Notes
  • Agenda
SUPPORT SABZIAN
  • ABOUT
  • PUBLICATIONS
  • SUBSCRIBE TO NEWSLETTER
  • SUPPORT SABZIAN
  • INFO
 

Sabzian

  • Texts
  • Dossiers
  • Prisma
  • Notes
  • Agenda
PRINT
FILM
Moving, Playing, Not Moving
  • Liesbeth Beeckman, Hannes Verhoustraete
,
  • 2011
,
17’

Moving, Playing, Not Moving is a short documentary on the relationship between man and horse, landscape and map, movement and stasis.

  • moving, playing, not moving Liesbeth Beeckman Hannes Verhoustraete

Related Content

Article NL EN
8.05.2019
Drifters
John Grierson 1929, 2014
Vertaald door
  • Bjorn Gabriels
Ingeleid door
  • Hannes Verhoustraete

Als ik het probleem van het beeld ter sprake breng, is het vooral om je inzicht te geven in hoe de geest van een filmmaker werkt. Die moet zijn weg aftasten door de verschijning van dingen, moet kiezen, afwijzen en weer kiezen, altijd op zoek naar significantere verschijningsvormen, die als gist zijn voor het deeg, dat de context is. Dit is echter niet moeilijker voor film dan voor poëzie. De camera is instinctmatig, of zelfs door oefening, een zwerver.

FILM
Reminiscences of a Journey to Lithuania
Jonas Mekas, 1972, 88’

A film diary divided into three episodes. In the first part Jonas Mekas tells about his time as emigrant in New York in 1950s, after leaving the home country of Lithuania.

Article NL
17.10.2018
Chris Marker, langeafstandsfilmer
Hannes Verhoustraete 2018

      Twee gezichtspunten op de wereld en op de geschiedenis dienen zich aan. Eerst de vogelvlucht van de uil, soeverein nachtdier met scherpe klauwen en ogen die het donker oplichten, dan de zoekende draf van een kattin die haar weg baant in een wereld, die haar nu eens vijandig gezind is, haar dan weer haast achteloos liefkoost. Je lijkt als kijker de hele tijd op het punt te staan iets groots te ontdekken, tegelijk bovenaanzicht en “middeninzicht” te bezitten, tegelijk fragment en geheel, geleefde en historische tijd te kunnen aanschouwen. Het is alsof je heel even kunt zien dat wat zich hier afspeelt, ook elders is, als de beide zijden van een omgevouwen blad papier.

      • ABOUT
      • PUBLICATIONS
      • SUBSCRIBE TO NEWSLETTER
      • SUPPORT SABZIAN
      • INFO