publication NL FR EN
Of Sea and Soil. The Cinema of Tsuchimoto Noriaki and Ogawa Shinsuke
2019

À l'occasion des programmes de films dédiés à Ogawa Shinsuke et Ogawa Pro à la CINEMATEK (du 1er avril au 5 mai 2019) et à Tsuchimoto Noriaki au Festival Courtisane (du 3 au 7 avril 2019), la publication Of Sea and Soil: The Cinema of Tsuchimoto Noriaki and Ogawa Shinsuke sera disponible au festival Courtisane et à la CINEMATEK. Cette publication en anglais – compilée, éditée et publiée par Sabzian, Courtisane et la CINEMATEK – a pour objectif de retracer les trajectoires d'Ogawa Shinsuke et de Tsuchimoto Noriaki, que le critique de cinéma Hasumi Shigehiko appelait respectivement “le cinéaste du sol” et "le cinéaste de la mer”. La publication a pris la forme d'un album-souvenir qui rassemble un patchwork de textes, citations et interviews que nous avons pu retrouver et traduire avec l'aide de nombreux autres “amateurs” qui admirent et chérissent le travail de ces deux cinéastes.

  • Introduction

    Stoffel Debuysere, Elias Grootaers | 2019

  • OGAWA SHINSUKE AND OGAWA PRO

  • Ogawa Shinsuke and Postwar Japanese Documentary

    Markus Nornes | 2007, 2019

  • Cinematographic and Political Activities of a Committed Filmmaker

    Ogawa Shinsuke | 1975

  • Statement on The Battle Front for the Liberation of Japan – Summer in Sanrizuka

    Ogawa Shinsuke | 1968

  • Statement on Sanrizuka – Peasants of the Second Fortress 

    Ogawa Shinsuke | 1971

  • What Kind of Man Is Ogawa Shinsuke?

    Tsuchimoto Noriaki | 1968

  • Time in a Village Tirelessly Under Surveillance

    Ogawa Pro | 1972

  • The Struggle Has Not Finished Yet 

    Ogawa Shinsuke | 1972

  • A Letter Before Death

    Sannomiya Fumio | 1971

  • The Image That Is Captured Is Guided by the Relationship Between the One Who Is Filmed and the One Who Films. An Interview with Yumoto Mareo 

    Kouni Kazuhiko | 1975

  • Rice Production, the Village of Furuyashiki and the People in the Film

    Ogawa Pro | 1981

  • Living Like a Peasant Among Peasants. An Interview with Ogawa Shinsuke

    Andrée Tournès | 1984

  • The Relationship Between Seeing and Not Seeing

    Ogawa Shinsuke | 1986

  • Documentary’s Sense of Reality

    Ogawa Shinsuke | 1987

  • Documenting the Heart and Soul of the People Who Tell Stories

    Ogawa Shinsuke | 1987

  • The Sundial Carved with a Thousand Years of Notches – The Magino Village Story. An Interview with Ogawa Shinsuke

    Regula Köni | 1987

  • The Documentary Imprinted Into the Body. Fragments from a Conversation Between Ogawa Shinsuke and Photographer Naitō Masatoshi

    1987

  • When Serge Daney Met Ogawa Shinsuke

    Serge Daney | 1989

  • The Theater of a Thousand Years

    Markus Nornes | 1997

  • Otsu Koshiro in Conversation with Katō Takanobu

    2002

  • TSUCHIMOTO NORIAKI

  • Tsuchimoto Noriaki and Environment in Documentary Film

    Aaron Gerow | 2019

  • Showing Is Not Enough. An Interview with Tsuchimoto Noriaki

    Aaron Gerow and Yasui Yoshio | 1995

  • “Can I Eat, Die, and Love There?”. My Private and Cinematic Experiences in a Different Culture

    Tsuchimoto Noriaki | 1992

  • Statement on Minamata – The Victims and Their World

    Tsuchimoto Noriaki | 1972

  • On Minamata. An Interview with Tsuchimoto Noriaki

    Gérard Langlois | 1972

  • Setting Out for Documentary’s Virgin Territory

    Tsuchimoto Noriaki | 1986

  • An Exchange of Letters

    Tsuchimoto Noriaki and Claude Lanzmann | 1996

  • Hand-to-Hand. An Interview with Tsuchimoto Noriaki

    Éric Vidal | 1999

  • Notes on the Struggle for the Sea. On Umitori – The Stolen Sea at Shimokita Peninsula

    Tsuchimoto Noriaki | 1985

  • When Movies Are Born

    Tsuchimoto Motoko | 2019

  • My Kind of Fire

    John Gianvito | 2019

Publication édité par
Stoffel Debuysere, Elias Grootaers et Quinten Wyns

Translations 
Sis Matthé, Giulia Galvan, Ingeborg Verplancke, Lisa Spilliaert, Geert van Bremen, Yuichiro Onuma, Annelies Smet, Britt Stuckens et Aaron Vande Mergel

Rédaction définitive
Rebecca Jane Arthur et Sis Matthé

Graphisme
Patrice Deweer

PImprimé par
Grafikon NV, Flin Graphic Group

Un grand merci à
Ricardo Matos Cabo, Tsuchimoto Motoko, John Gianvito, Markus Nornes, Aaron Gerow, Oki Masaharu (Yamagata International Documentary Film Festival), Matsumoto Toshio (Athenée Français Tokyo), Kubota Yuri (Japan Foundation), Yamagami Sakiko (Siglo), Sato Tokue (Kanatasha), Ikoma Yuki (Embassy of Japan in Belgium), Quinten Wyns, Ingeborg Verplancke, Rebecca Jane Arthur, Lisa Spilliaert, Annelies Smet, Tom Arents, Britt Stuckens, Aaron Vande Mergel, Geert van Bremen, Yuichiro Onuma, Nele Noppe, Luk Van Haute