Sabzian is a free online magazine that relies on the work of a group of dedicated volunteers. We could use your support. Please consider a donation! Sabzian est un magazine en ligne gratuit qui dépend du travail d’un groupe de bénévoles dévoués.  Votre soutien nous aide beaucoup. Pensez à faire un don ! Sabzian is een gratis online magazine dat afhankelijk is van het werk van een groep toegewijde vrijwilligers. We kunnen uw steun goed gebruiken. Overweeg een donatie!

SUPPORT SUPPORT SUPPORT

NEWS
01.07.2024
EN

To mark the beginning of our summer break, we offer you an overview of the texts we have published over the past year, which we hope will end up on your summer reading list!

The Collective Fabulations of Adirley Queirós and Joana Pimenta

Article
26.06.2024
FR EN

On the occasion of the ‘Songs and Flames: The Collective Fabulations of Adirley Queirós and Joana Pimenta’ retrospective at the 35th edition of FIDMarseille this year, Louise Martin Papasian, a member of the FIDMarseille selection committee, introduces the films of Brazilian filmmakers Adirley Queirós and Joana Pimenta. The retrospective will continue in Paris from July 5 to 8, when FIDMarseille resumes at the Cinémathèque Française.

Francis Alÿs’ Children’s Games

Op een dag een film
26.06.2024
NL EN

There’s something unsettling about the chaos of children playing; there’s a lot of yelling, screaming, and shouting, and it always takes a bit before you can determine if it’s innocent enthusiasm or if intervention is required. The energy of a playground oscillates between passionate zeal and rowdy excitement, where deep concentration silently creeps in between. When we let the commotion wash over us and watch a screen, we see that children take their play very seriously.

Het werk van Cyrus Frisch

Article
19.06.2024
NL EN

Sinds kort zijn drie films van Cyrus Frisch beschikbaar via Video on Demand: Why Didn’t Anybody Tell Me It Would Become This Bad in Afghanistan (2007), Blackwater Fever (2008) en Oogverblindend (2009). Bij het uitkomen van die laatste film schreef de Filmkrant dat Nederland “ten minste één regisseur rijk [is] die een broertje dood heeft aan conventies en volop de controverse zoekt”. Tot zijn bewonderaars mag Frisch onder anderen Gaspar Noé en Guy Maddin rekenen. Momenteel werkt Frisch aan Finally! How a Piece of Wood Managed to Save Us All (voorlopige titel) als onderdeel van een omvattend en ambitieus project om wereldproblemen via een reeks speelfilms te behandelen. In aanloop naar het World Problems Project dat in de pijplijn zit, een schets van een filmmaker die ooit meende dat je het beste een debat over ethiek kunt uitlokken door onethisch te opereren.

Over Wang Bings Man in Black (2023)

Article
19.06.2024
NL

De vorm – hoe te spreken – kan een daad van verzet zijn. Zo moet Man in Black ook begrepen worden. “One can describe many things but the moment one describes pain, language begins to falter.” Aanvankelijk lijkt het alsof Wang Xilin zijn spraak is verloren. Zijn lichaam spreekt en hij loeit, met de tranen over zijn wangen. Wanneer hij eindelijk zijn woorden terugvindt, wanneer hij kan beschrijven wat hem is overkomen dan is het niet de emotie maar de muziek die hem overstemt. Niet omdat wat hij zegt onzinnig, langdradig of herhaling is. Neen, we zien de man praten en lezen zijn woorden in ondertiteling, begeleid door luide muziek. Het moment geeft ons toegang tot de transitie, dat wat zich tussenin bevindt. Tussen het onzegbare en de woorden als placeholders van de pijn.

Jonathan Glazer’s The Zone of Interest (2023)

Article
12.06.2024
EN

By choosing to efface ideology and fanaticism, The Zone of Interest displays a woefully poor understanding of its subject. Historical analogy, as the great historian Marc Bloch once noted, cannot be reduced to a “hunt for resemblances” or satisfy itself “with forced analogies” but rather has the task of discovering the specificities of different historical periods. It is only through the use of analogy and disanalogy that the historian can, at the same time, seize the past and the characteristic newness of our present.

Conversation
26.06.2024
EN

I have constructed narratives to awaken the viewer’s emotions, feelings of anger and joy. These emotions have a power that can be tapped and directed so that people become actively involved in changing themselves or their world. My films’ upbeat endings represent the collective wish of those involved to show that things can work out. It’s not to give directions for a mass movement nor establish models but rather to create an atmosphere of hope and courage.

Van 1996 tot 2015

Article
12.06.2024
NL FR EN

“Ik begrijp mensen die zeggen dat het hun laatste film is. En een paar jaar later maken ze een nieuwe. We zeggen tegen ze... ‘je zei dat.…’ Ja, dat zei ik. Ik heb niets gezegd. Maar ik dacht het heel hard na Un divan, het was te zwaar geweest... Dit was niet waarom ik films wilde maken na het zien van Pierrot le fou. Toen kwam ik pas echt in de wereld terecht. De wereld van volwassenen die denken dat ze volwassen zijn. Ik had ‘le mineur’ waar Deleuze het over heeft achtergelaten. En ik was in het lawaai terechtgekomen. Ja, met Un divan was ik opgehouden met stil te staan bij dat niets waar mijn moeder het over heeft als ze zegt dat er niets meer te vertellen valt.”

Traversing the Land of Cinema

13.03.2024
A COLLECTION OF 11 texts, 40 film pages, 2 events, 1 news item
NL FR EN

Chantal Akerman (1950-2015) was a Belgian film director, screenwriter, producer, artist and writer born in Brussels.

NEWS
24.06.2024
EN

The sun is out and so is the cinema-goer. Here is a list of cinema events for the summer (mostly outdoors), so you don’t have to miss the silver screen in the summer break.

NEWS
17.06.2024
EN

In collaboration with Another Gaze Editions, the Institute of Contemporary Arts (ICA) in London presents a full retrospective of Marguerite Duras’ work. The retrospective will include her shorts, features and televisual work, alongside several works in literal or theoretical conversation with hers.

NEWS
01.07.2024
EN

Sabzian is going into summer mode. During July and August, Sabzian will publish at a reduced pace. We'll be back to full speed in September!