← Part of the Issue: The Night of Counting The Years

Sketches for The Mummy

Drawings sketched by Shadi Abdel Salam in preparation for his film Al-mummia [The Mummy] (1969), also known as The Night of Counting the Years.

The cousins in the family home
Sketch, 21 x 29.5 cm

 

Study on the characters during the transport of the sarcophagi
Sketch, 22.9 x 32.2 cm

 

Detail: study on the characters during the transport of the sarcophagi
Sketch, 22.9 x 32.3 cm

 

Wanis
Sketch, 23.5 x 38 cm

 

The stranger at the feet of the statue
Sketch, 23 x 31.9 cm

 

Wanis assists at the departure of the mummies
Sketch, 22 x 27.3 cm

 

Wanis discovers the boat of his brother's assassins
Sketch, 19.5 x 23 cm

 

The chief of police on his horse
Sketch, 21.4 x 26.5 cm 

 

The transport of the sarcophagi
Sketch, 17.5 x 23 cm

 

The mother sitting in her house
Sketch, 22.2 x 29.8 cm

 

Wanis assists at the departure of the mummies
Sketch 14.5 x 18.8 cm

These sketches are reproduced in Chadi Abdel Salam. Le Pharaon du cinéma égyptien, edited by Salah Marei and Magda Wassef (Paris: Institut du monde arabe, 2009).

Thanks to Magda Wassef

 

Milestones: Al-mummia takes place on Thursday 21 January 2021 at 19:30 on Sabzian. You can find more information on the event here.

ARTICLE
20.01.2021
EN
In Passage, Sabzian invites film critics, authors, filmmakers and spectators to send a text or fragment on cinema that left a lasting impression.
Pour Passage, Sabzian demande à des critiques de cinéma, auteurs, cinéastes et spectateurs un texte ou un fragment qui les a marqués.
In Passage vraagt Sabzian filmcritici, auteurs, filmmakers en toeschouwers naar een tekst of een fragment dat ooit een blijvende indruk op hen achterliet.
The Prisma section is a series of short reflections on cinema. A Prisma always has the same length – exactly 2000 characters – and is accompanied by one image. It is a short-distance exercise, a miniature text in which one detail or element is refracted into the spectrum of a larger idea or observation.
La rubrique Prisma est une série de courtes réflexions sur le cinéma. Tous les Prisma ont la même longueur – exactement 2000 caractères – et sont accompagnés d'une seule image. Exercices à courte distance, les Prisma consistent en un texte miniature dans lequel un détail ou élément se détache du spectre d'une penséée ou observation plus large.
De Prisma-rubriek is een reeks korte reflecties over cinema. Een Prisma heeft altijd dezelfde lengte – precies 2000 tekens – en wordt begeleid door één beeld. Een Prisma is een oefening op de korte afstand, een miniatuurtekst waarin één detail of element in het spectrum van een grotere gedachte of observatie breekt.
Jacques Tati once said, “I want the film to start the moment you leave the cinema.” A film fixes itself in your movements and your way of looking at things. After a Chaplin film, you catch yourself doing clumsy jumps, after a Rohmer it’s always summer, and the ghost of Akerman undeniably haunts the kitchen. In this feature, a Sabzian editor takes a film outside and discovers cross-connections between cinema and life.
Jacques Tati once said, “I want the film to start the moment you leave the cinema.” A film fixes itself in your movements and your way of looking at things. After a Chaplin film, you catch yourself doing clumsy jumps, after a Rohmer it’s always summer, and the ghost of Akerman undeniably haunts the kitchen. In this feature, a Sabzian editor takes a film outside and discovers cross-connections between cinema and life.
Jacques Tati zei ooit: “Ik wil dat de film begint op het moment dat je de cinemazaal verlaat.” Een film zet zich vast in je bewegingen en je manier van kijken. Na een film van Chaplin betrap je jezelf op klungelige sprongen, na een Rohmer is het altijd zomer en de geest van Chantal Akerman waart onomstotelijk rond in de keuken. In deze rubriek neemt een Sabzian-redactielid een film mee naar buiten en ontwaart kruisverbindingen tussen cinema en leven.