André Bazin, televisiecriticus

COMPILED BY Tillo Huygelen
ARTICLE
Tillo Huygelen, 2025
Bazin, televisiecriticus
ARTICLE
André Bazin, 1955
Op zoek naar het “telegenieke”

Valse improvisatie en “black-out”

ARTICLE
André Bazin, 1952
Een reportage over de eeuwigheid: het bezoek aan het Musée Rodin
ARTICLE
André Bazin, 1957
De dieren hebben het woord

Beschouwingen over het commentaar op televisie

ARTICLE
André Bazin, 1956
Televisie als cultuurmiddel
ARTICLE
André Bazin, 1955
De esthetische toekomst van de televisie

Televisie is de menselijkste onder de mechanische kunsten

ARTICLE
André Bazin, 1954
Bijdrage tot een “televisie-seksuologie”
CONVERSATION
André Bazin, 1958
Cinema en televisie

André Bazin in gesprek met Jean Renoir en Roberto Rossellini

ARTICLE
André Bazin, 1953
Is de cinema ten dode opgeschreven?

In de filmgeschiedenis zijn weinig figuren te vinden die een grotere stempel hebben gedrukt dan André Bazin (1918–1958), voor velen dé filmcriticus van de twintigste eeuw. Tussen 1942 en zijn vroege dood in 1958 schreef Bazin een indrukwekkend oeuvre van bijna drieduizend teksten bij elkaar, wat uitkomt op gemiddeld zowat één tekst om de twee dagen. Hij was bovendien een van de medeoprichters en vroege richtinggevers van Cahiers du cinéma. Met zijn geschriften speelde Bazin een sleutelrol in het naoorlogse Franse culturele leven. Hij creëerde een ruimte voor een nieuw denken over cinema, waarin de film voor het eerst op gelijke hoogte kwam te staan met andere kunstvormen. Ook het beroep van filmcriticus moest nog worden uitgevonden. Kritiek, zo stelde Bazin, moest het bestaansrecht van cinema als kunstvorm aantonen. De criticus moest bij de lezer – en later de toeschouwer – een liefde voor cinema voelbaar maken.

In dat opzicht was André Bazin een criticus pur sang, en met zijn bijdragen voor talloze tijdschriften wist hij een groot lezerspubliek aan te spreken. Minder bekend zijn de honderden artikelen die hij schreef als televisiecriticus. Aanvankelijk deed hij dat om gezondheidsredenen: begin jaren vijftig dwong zijn fragiele toestand hem zijn dagelijkse activiteiten te staken, Parijs te verlaten en rust te zoeken in het kleine Bry-sur-Marne. Maar er was ook een inhoudelijke reden: voor Bazin maakte televisie volwaardig deel uit van de beeldcultuur in ontwikkeling, een evolutie die hij van nabij wilde volgen en becommentariëren. Veel van deze teksten verschenen op regelmatige basis in toen recent opgerichte tijdschriften als Radio-Cinéma-Télévision (het latere Télérama) en L’Observateur politique (vandaag Le Nouvel Obs).

De voorbije jaren kende Bazins denken een hernieuwde belangstelling, vooral door de inzet van Dudley Andrew en Hervé Joubert-Laurencin. Andrew vestigde met publicaties als What Cinema Is! (2010), Opening Bazin (2011) en André Bazin's New Media (2014) opnieuw de aandacht op Bazins werk, terwijl Joubert-Laurencin de drijvende kracht was achter de uitgave van het monumentale Écrits complets (2018), waarin voor het eerst al Bazins teksten werden gebundeld. Dit issue beoogt die beweging voort te zetten met een selectie van Bazin’s teksten over televisie.1 Ze tonen zowel de hoop als de scepsis die gepaard gingen met de opkomst van het nieuwe medium. Vandaag bieden ze vooral ook een tegengewicht voor de al te vanzelfsprekende verhouding met televisie (en andere media), die nog steeds een diepe invloed uitoefenen op ons dagelijkse leven.

  • 1De verzamelde teksten in dit nummer verschenen oorspronkelijk in het Frans in André Bazin. Écrits complets, onder redactie van Hervé Joubert-Laurencin (Parijs: Éditions Macula, 2018), en in Engelse vertaling in Andre Bazin's New Media, onder redactie van Dudley Andrew (Oakland: University of California Press, 2014).
    Met dank aan Dudley Andrew en Yan Le Borgne.

    © University of California Press, 2014 / © Éditions Macula, 2018

Texts

Tillo Huygelen, 2025
ARTICLE
19.11.2025
NL FR EN

Kritiek was voor Bazin een publieke én dagelijkse bezigheid. In de naoorlogse jaren was hij betrokken bij ongeveer elk tijdschrift dat ook maar iets met de beginnende filmcultuur te maken had. Een proces dat zou culmineren in de oprichting van Cahiers du Cinéma in 1951, samen met Jacques Doniol-Valcroze en Joseph-Marie Lo Duca. Het is ook rond die tijd dat zijn fragiele gezondheid voor het eerst kritiek werd. Onder meer om die reden zou Bazin, gekluisterd aan zijn bed, zich op televisie richten. Hij ging de beeldbuis als een belangrijk onderdeel beschouwen van de beeldenwereld waarvan hij de beschrijver wilde zijn.

Valse improvisatie en “black-out”

André Bazin, 1955
ARTICLE
01.10.2025
NL FR EN

Op tv hoort de persoon die ons aankijkt zich rechtstreeks tot ons te wenden, van mens tot mens; hij bevindt zich in ons midden. Dat verklaart trouwens het intieme gevoel dat van Impromptu op zondag uitgaat. Maar wanneer de spreker hapert en de draad kwijtraakt, komt het fake karakter van deze illusoire situatie plotseling aan het licht, want wij kunnen de persoon in kwestie niet helpen en hijzelf staat er helemaal alleen voor, kilometers bij ons vandaan en totaal hulpeloos tegenover zielloze machines.

André Bazin, 1952
ARTICLE
15.10.2025
NL FR EN

De televisie laat ons kennismaken met een nieuwe opvatting van de aanwezigheid, die vrij is van elke zichtbare menselijke inhoud en die we uiteindelijk kunnen terugvoeren tot de aanwezigheid van de voorstelling an sich. Een tv-trackshot glijdt nooit tweemaal over dezelfde plekken. Er zijn maar zoveel identieke kadreringen als er identieke bladeren aan de bomen hangen. Laten we het beeld koesteren dat we nooit tweemaal te zien zullen krijgen.

Beschouwingen over het commentaar op televisie

André Bazin, 1957
ARTICLE
10.09.2025
NL FR EN

Of het tv-commentaar nu geïmproviseerd, deels geïmproviseerd of voorbereid is, het moet aan een aantal eisen voldoen. Als het erom gaat een documentairefilm toe te lichten, kan de commentator een voorbeeld nemen aan de soberheid die de filmkunst mettertijd heeft verworven. Het commentaar moet voorts competent en efficiënt zijn. Zo kan men bijvoorbeeld beter de naam van de dieren vermelden in plaats van enthousiast over hun vacht of hun gedaante te praten, wat iedereen gewoon kan zien.

André Bazin, 1956
ARTICLE
11.12.2019
NL FR EN

André Bazin wordt weleens de “uitvinder van de filmkritiek” genoemd. Hele generaties filmcritici en filmmakers, niet in het minst die verbonden met de Nouvelle Vague, zijn schatplichtig aan zijn schrijfsels over film. Film opent een “venster op de wereld”, aldus Bazin. Zijn geschriften zouden ook belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de auteurstheorie. Bazin: “Een van de belangrijkste argumenten tegen de haters van de mechanische kunsten die het moderne leven hebben overspoeld, leek me altijd het feit dat ze zowel een buitengewoon middel zijn ter verspreiding van cultuur als ter vermaak.”

Televisie is de menselijkste onder de mechanische kunsten

André Bazin, 1955
ARTICLE
19.11.2025
NL FR EN

Televisie is in de eerste plaats een dagelijkse, intieme band met het leven, met de wereld die elke dag ons gezin binnendringt, niet om onze intimiteit te schenden, maar integendeel om erin te worden opgenomen en om haar te verrijken. Of om het nog preciezer te verwoorden: in de eindeloze massa van al deze elementen geeft de televisie de mens voorrang. Telkens als iemand die het verdient bekend te worden het tv-blikveld betreedt, wordt het beeld sterker en wordt iets van die persoon aan de kijker vrijgegeven.

André Bazin, 1954
ARTICLE
19.11.2025
NL FR EN

Mochten we het over cinema hebben, en niet over televisie, dan zou de ideale omroepster lijken op de variétépresentatrice: een knappe, charmante en zwierige meid in een strak topje. We zouden natuurlijk doeltreffendere formules kunnen bedenken zoals in de “Witte tanden”-reclamespots voor tandpasta bijvoorbeeld, maar in het hoofd van de televisiekijker geldt de tv-presentatrice binnen de kortste keren als een persoon uit zijn privékring: iemand van wie het dagelijkse bezoek door het hele gezin en in de eerste plaats door de vrouw des huizes wordt aanvaard.

André Bazin in gesprek met Jean Renoir en Roberto Rossellini

André Bazin, 1958
CONVERSATION
19.11.2025
NL FR EN

Wat heeft u bij televisie gebracht die, met name onder intellectuelen, nogal slecht aangeschreven staat?

Renoir: Ik ben bij televisie terechtgekomen omdat ik me heb doodverveeld bij heel wat recente films en ik me eigenlijk minder verveeld heb bij bepaalde tv-uitzendingen. Ik moet er wel bij zeggen dat de tv-uitzendingen die me het meest hebben geboeid interviews waren die ik op de Amerikaanse televisie zag. Ik heb de indruk dat televisie dankzij het interview een gevoel voor close-ups heeft ontwikkeld dat maar uiterst zelden voorkomt in films. [...]

Rossellini: Daar wil ik graag iets over opmerken. In de moderne samenleving heeft de mens een enorme behoefte zijn medemens te leren kennen. De moderne maatschappij en de moderne kunst hebben de mens helemaal kapotgemaakt. De mens bestaat niet meer en de televisie helpt ons om de mens terug te vinden. De televisie, een kunst die nog in haar kinderschoenen stond, heeft het aangedurfd naar de mens op zoek te gaan.

André Bazin, 1953
ARTICLE
04.06.2025
NL FR EN

Dat die vraag vandaag de dag bij me opkomt en ik moet nadenken om een hoopvol antwoord te formuleren, rechtvaardigt al meteen de verbazing en reflectie die ze oproept.