André Bazin, televisiecriticus
Valse improvisatie en “black-out”
Beschouwingen over het commentaar op televisie
Televisie is de menselijkste onder de mechanische kunsten
André Bazin in gesprek met Jean Renoir en Roberto Rossellini
In de filmgeschiedenis zijn weinig figuren te vinden die een grotere stempel hebben gedrukt dan André Bazin (1918–1958), voor velen dé filmcriticus van de twintigste eeuw. Tussen 1942 en zijn vroege dood in 1958 schreef Bazin een indrukwekkend oeuvre van bijna drieduizend teksten bij elkaar, wat uitkomt op gemiddeld zowat één tekst om de twee dagen. Hij was bovendien een van de medeoprichters en vroege richtinggevers van Cahiers du cinéma. Met zijn geschriften speelde Bazin een sleutelrol in het naoorlogse Franse culturele leven. Hij creëerde een ruimte voor een nieuw denken over cinema, waarin de film voor het eerst op gelijke hoogte kwam te staan met andere kunstvormen. Ook het beroep van filmcriticus moest nog worden uitgevonden. Kritiek, zo stelde Bazin, moest het bestaansrecht van cinema als kunstvorm aantonen. De criticus moest bij de lezer – en later de toeschouwer – een liefde voor cinema voelbaar maken.
In dat opzicht was André Bazin een criticus pur sang, en met zijn bijdragen voor talloze tijdschriften wist hij een groot lezerspubliek aan te spreken. Minder bekend zijn de honderden artikelen die hij schreef als televisiecriticus. Aanvankelijk deed hij dat om gezondheidsredenen: begin jaren vijftig dwong zijn fragiele toestand hem zijn dagelijkse activiteiten te staken, Parijs te verlaten en rust te zoeken in het kleine Bry-sur-Marne. Maar er was ook een inhoudelijke reden: voor Bazin maakte televisie volwaardig deel uit van de beeldcultuur in ontwikkeling, een evolutie die hij van nabij wilde volgen en becommentariëren. Veel van deze teksten verschenen op regelmatige basis in toen recent opgerichte tijdschriften als Radio-Cinéma-Télévision (het latere Télérama) en L’Observateur politique (vandaag Le Nouvel Obs).
De voorbije jaren kende Bazins denken een hernieuwde belangstelling, vooral door de inzet van Dudley Andrew en Hervé Joubert-Laurencin. Andrew vestigde met publicaties als What Cinema Is! (2010), Opening Bazin (2011) en André Bazin's New Media (2014) opnieuw de aandacht op Bazins werk, terwijl Joubert-Laurencin de drijvende kracht was achter de uitgave van het monumentale Écrits complets (2018), waarin voor het eerst al Bazins teksten werden gebundeld. Dit issue beoogt die beweging voort te zetten met een selectie van Bazin’s teksten over televisie.1 Ze tonen zowel de hoop als de scepsis die gepaard gingen met de opkomst van het nieuwe medium. Vandaag bieden ze vooral ook een tegengewicht voor de al te vanzelfsprekende verhouding met televisie (en andere media), die nog steeds een diepe invloed uitoefenen op ons dagelijkse leven.
- 1De verzamelde teksten in dit nummer verschenen oorspronkelijk in het Frans in André Bazin. Écrits complets, onder redactie van Hervé Joubert-Laurencin (Parijs: Éditions Macula, 2018), en in Engelse vertaling in Andre Bazin's New Media, onder redactie van Dudley Andrew (Oakland: University of California Press, 2014).
Met dank aan Dudley Andrew en Yan Le Borgne.© University of California Press, 2014 / © Éditions Macula, 2018

