Made with fellow students James Blue and Derry Hall. In 1957, James Blue, film student from Portland/Oregon, and Johan van der Keuken, film student from Amsterdam, regularly got up very early to film the dawn. They wanted to work with the camera themselves, something the Paris film school hardly invited.
NL
‘‘Ik was op die school (IDHEC, Parijs) terecht gekomen, doordat er in die tijd voor fotografie geen studiebeurzen bestonden, voor film wel. Film was serieuzer. Ik wist niet zo veel van film. Ik kende de Dreigroschen Open van Pabst, Quai des Brumes van Carné, Nanouk of the North van Flaherty en een aantal ciné-poème-achtige films van de Hollandse documentaristen Van der Horst en Haanstra: dat was visueel uitdagend, dat was een fotografische kunst en daarin wilde ik doorgaan. De rest, het organiseren van de gebeurtenissen, het organiseren van goederen en mensen, get organiseren van de produktie, lag mij weel minder.’’
Johan van der Keuken1
“Ik heb ook altijd plezier gehad in het werken met beelden, ik hield ook nogal van tekenen. Later op de IDHEC (filmacademie in Parijs) werd ik geconfronteerd met arbeidsdeling, met de scheiding van de verschillende functies in de film en daar voelde ik me erg ongemakkelijk bij. Het gevolg was dat ik in de IDHEC-tijd meer met fotografie dan met film bezig was: ik heb toen het boek over Parijs gemaakt, Paris Mortel. Ik dacht : misschien is film toch niks voor mij. Maar ik ben toen ook met James Blue aan een eigen filmpje begonnen, een idee van James: Paris à l’aube. Qua thema was het heel mager, maar het belangrijkste was, dat we de camera zelf op onze schouder droegen, dat we hem op een statief zetten, elke ochtend om 4 uur, dat we die beelden zelf maakten, dat het ons eigen werkstuk was.”
Johan van der Keuken2
- 1Johan van der Keuken, Gastdocent Stadium General, Cineast Johan van der Keuken, september 1991.
- 2Serge Daney en Jean-Paul Fargier, “Een interview met Johan van der Keuken in de Cahiers du Cinéma,” vertaald door Johan van der Keuken, Zien, Kijken, Filmen. Foto’s, teksten en interviews (Van Gennep: Amsterdam, 1980). Dit interview verscheen origineel in Cahiers du Cinéma, nr. 289, 1978.