Tussen hoofd en handen
De teksten van Johan van der Keuken
Introductie ‘Tussen hoofd en handen’
Over Bert Schierbeek
De platte jungle (1978)
Voorwoord Zien, kijken, filmen
Voor Jan Dop
Een gesprek met Johan van der Keuken
Een film van Abbas Kiarostami
Een film van Abbas Kiarostami
Johan van der Keuken (1938-2001) was een Nederlandse filmmaker, fotograaf en auteur. Al op zeventienjarige leeftijd maakt hij naam met Wij zijn 17 (1955), een fotoboek met portretten van leeftijdsgenoten. Een jaar later trekt hij naar de Parijse filmschool IDHEC, waar hij een groeiende passie voor het filmen ontdekt. Als filmmaker breekt hij door met experimentele documentaires als Blind Kind (1964) en de Noord-Zuid-trilogie (Dagboek, Het witte kasteel en De nieuwe ijstijd, 1972-1974) waarin hij de toenemende mondiale ongelijkheid in beeld bracht. Hij maakte meer dan vijftig films.
Van der Keukens cinema leeft van de spanning tussen ethiek en esthetiek, tussen een radicale betrokkenheid bij de wereld en een uitgesproken aandacht voor vorm. De filmer staat radicaal in de wereld, kijkt door zijn lens, waarmee de werkelijkheid een kader krijgt. Een documentairemaker, aldus Van der Keuken, kan echter nooit pretenderen de werkelijkheid weer te geven. “Voor mij komt de materiële kant van de film op de eerste plaats: een lichtstraal op een scherm. En wat er overgedragen wordt in dat bombardement van licht op een scherm is altijd fictie.”1 Onder invloed van de schilderkunst brengt hij steeds de materie van het medium zelf onder de aandacht door het bewust gebruik van licht, kleur en textuur, en een ritmische, muzikale montage.
Van der Keuken was ook een begenadigd schrijver over cinema, een activiteit waarmee hij zijn praktijk als cineast trachtte af te bakenen. “Voor mij was schrijven soms nodig, omdat er iets in mij leefde, voor mijn ogen zweefde, dat ik wilde pakken. Met hermetische formules of intuïtief gestamel, speculatieve ontboezemingen of strenge voorschriften aan de wereld.”2
In het begin van zijn carrière is schrijven een manier om vooruit te lopen op zijn films, om ideeën te verkennen die zich mogelijk nog niet volledig in zijn werk hebben gemanifesteerd. “Ik vermoedde de film al enige tijd als een ding waarin tijd en ruimte versmolten en gestold zijn, voordat ik dat ding ook echt kon maken. Intussen had ik woorden nodig om de verbinding tussen mijn hoofd en mijn handen te leggen.”3
In 1980 verscheen Zien kijken filmen, een eerste boek met teksten van Van der Keuken. Later, in 2001, volgde een nog uitvoerigere uitgave: Bewogen beelden. Helaas zijn deze boeken, en de daarin opgenomen teksten, vandaag moeilijk te vinden, en moet je voor een exemplaar vaak terecht bij gespecialiseerde tweedehandszaken. Hopelijk biedt deze verzameling teksten van Johan van der Keuken een eerste stap om hem niet alleen als filmmaker maar ook als een van de meest originele schrijvers over cinema te (her)ontdekken.4
Gerard-Jan Claes, Nina de Vroome en Tillo Huygelen
- 1Serge Daney en Jean-Paul Fargier, “Een interview met Johan van der Keuken in de Cahiers du Cinéma”, vertaald door Johan van der Keuken en gepubliceerd in Zien, kijken, filmen (1980). Origineel verschenen in Cahiers du Cinéma, nr. 289, 1978.
- 2Johan van der Keuken, “Je wilt dat het altijd zo blijft”, in: Johan van der Keuken, Zien, kijken, filmen (1980).
- 3Van der Keuken, “Je wilt dat het altijd zo blijft”.
- 4Dit Issue verschijnt ter gelegenheid van de Johan van der Keuken retrospectieve 'Zien kijken filmen', een samenwerking tussen Sabzian en CINEMATEK (Brussel), die plaatsvindt van oktober 2024 tot februari 2025 in CINEMATEK.
Met de steun van ANV en Commissie actuele kunst / KULEUVEN