Chantal Akerman
Door het land van de cinema
“De manier waarop ik zou willen filmen komt overeen met het idee dat het land dat men bezit altijd een teken is van barbaarsheid en bloed, terwijl het land dat men doorkruist zonder het in te nemen ons doet denken aan een boek.”
- Chantal Akerman
Chantal Akerman (1950-2015) was een toonaangevende Belgische filmmaker, scenarist, producent, kunstenaar en schrijver wier carrière vier decennia overspande. Akermans vroege kennismaking met cinema begon met Jean-Luc Godards Pierrot le fou (1965), een film die haar inspireerde om zich in te schrijven in de Brusselse filmschool INSAS. Ze stopte haar studies echter voortijdig om haar eigen benadering van filmmaken na te streven. Ze debuteerde in 1968 met Saute ma ville, waarin de toen achttienjarige Akerman zichzelf opsluit in haar appartement en op een absurde, bijna manische manier haar huishoudelijke routine uitvoert. Na haar vertrek bij het INSAS verhuisde Akerman naar New York, waar ze in aanraking kwam met de Amerikaanse experimentele cinema van Jonas Mekas, Michael Snow en Andy Warhol. Hun werk zou een grote stilistische invloed hebben op haar filmmaken. In New York maakte ze onder andere de films La chambre (1972) en Hôtel Monterey (1973).
Na haar terugkeer naar België regisseerde Akerman Je, tu, il, elle (1974) en vervolgens maakte ze haar meest gerenommeerde film Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975), die in 2022 in de tienjaarlijkse Sight and Sound poll uitgeroepen werd tot de beste film aller tijden. Jeanne Dielman documenteert drie dagen uit het leven van een weduwe, vertolkt door de iconische Franse actrice Delphine Seyrig. Meer dan drie uur lang volgt de camera haar minutieus terwijl ze haar appartement opruimt, de aardappelen schilt, het avondeten bereidt, de schoenen van haar zoon poetst, boodschappen doet en zich elke middag prostitueert. De repetitieve rituelen van haar dagelijkse routine en de lange, statische shots creëren simultaan een gevoel van intimiteit en ongemak, waardoor de kijker een actieve deelnemer wordt in het zich langzaam ontvouwende verhaal. Deze studies van huiselijke en relationele drama’s en taferelen keren vaak terug in het werk van Akerman.
Ze maakte in totaal meer dan 40 films, waaronder Les rendez-vous d’Anna (1978), Toute une nuit (1982), La captive (2000), La folie Almayer (2011) en de documentairetrilogie D’Est (1993), Sud (1999) en De l’autre côté (2002). Akermans werk wordt gekenmerkt door een grote creatieve vrijheid. Ongedwongen schippert ze tussen genres: tussen experimentele en klassieke cinema, tussen fictie en documentaire, tussen muzikale komedie en literaire adaptatie. Zo waagde Akerman zich met Golden Eighties (1986) aan een tragikomische muzikale komedie die zich afspeelt in de Galerie de la Toison d’Or in Brussel.
Naast haar filmografie strekt haar oeuvre zich ook uit tot installatiekunst en schrijven. In 1995 creëerde ze een grote ruimtelijke installatie op 25 monitoren gebaseerd op D’Est (1993), een film die oorspronkelijk als documentaire was gemaakt. Ze herconfigureerde meer van haar documentair en fictief werk als Sud (1999), De l’autre côté (2002), Là-bas (2006), Tombée de nuit sur Shanghai (2009) en La chambre (2012) tot installaties. Akermans geschreven werk werd ook met veel lof ontvangen. Haar meest bekende werk, Ma mère rit (2013), is een verzameling autobiografische bespiegelingen die ze schreef tijdens de zorg voor haar stervende moeder.
Deze collectie biedt een overzicht van de beschikbare Nederlandstalige teksten op Sabzian over het werk van Chantal Akerman en een volledige meertalige geannoteerde filmografie.1 2
- 1Beeld Chantal Akerman Stichting / © Jean-Michel Vlaeminck, Cinérgie (Chantal Akerman, Jacques Ledoux & Delphine Seyrig)
- 2In samenwerking met de Chantal Akerman Stichting