Raymond Bellour

Raymond Bellour (1939) is a French scholar, writer and curator. His work is published across a wide range of articles and books addressing an equally wide range of topics in the fields of cinema, literature and moving-image art. His works include L’analyse du film (1979), Le corps du cinéma (2009) and Pensées du cinéma (2016). He is an Emeritus Research Professor at the Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) in Paris, which he entered in 1964. He helped found the journal Trafic in 1991, with Serge Daney and Jean-Claude Biette, and is still a member of its permanent editorial committee. He is also the editor of the complete works of the poet Henri Michaux. 

Interview met Manoel de Oliveira

Raymond Bellour, Serge Daney, 1991
CONVERSATION
14.12.2016
NL

“Cinema is voor mij iets heel concreets, ik kan dat vergrootglas daar op de tafel filmen of ieder van ons, op voorwaarde dat dat alles blijft zoals het was. Terwijl ik jullie film kan ik niet vastleggen wat jullie denken. Ik kan de droom van iemand die slaapt niet filmen. Ik weiger het dus te doen. Ik zal de gedachte, het bewustzijn, de droom, de voice-over van de verbeelding, niet filmen. Dat zou vals zijn!”

Raymond Bellour, 2004
ARTICLE
12.10.2017
NL

Vandaag, heel wat jaren later, heeft een Amerikaanse cineast, Gus Van Sant, weten te begrijpen dat een beheerst en systematisch soepel gebruik van de Steadicam de basis zou kunnen vormen voor een volkomen nieuwe analytiek van alledaags geweld. Dat is de grootste vernieuwing van Elephant.