Michel de Certeau

Michel de Certeau (1925-1986) was a French historian, cultural theorist, theologian, and psychoanalyst. One of the most versatile and multifaceted thinkers of the 20th century, his work comprises a vast range of interests. His key works include L’invention du quotidien (1980), in which he developed his concept of everyday life practices, which greatly influenced the development of cultural studies in the Anglo-Saxon world, La fable mystique (1982), whose second part wasn’t published until 2013, finished posthumously by his lifelong collaborator Luce Giard, and La prise de parole et autres écrits politiques (1995). His use of space as a key category in the history and analysis of cultural practices inspired the later “spatial turn” in history and art history.

Michel de Certeau, 1977
ARTICLE
31.01.2018
NL FR

Dit verhaal is eerst en vooral geluid: geluiden van de bus en de metro, geluiden van neervallende bomen en van creperende dieren, geluiden van deuren die langs alle kanten klapperen en kraken, het finale geluid van de revolver van ‘de vriend’ die door Charles betaald is en hem doodt in de duisternis van Père-Lachaise. Kwellend geknars en geknal. Tevergeefs bedekt Charles zijn oren. De wereld waarin hij leeft, is gemaakt van kabaal zonder betekenis, absurd en overweldigend. Het overschreeuwt de menselijke stemmen, die zijn als korte zinspelingen tussen al het gekrijs van brutale en gebrutaliseerde dingen.

Michel de Certeau, 1977
ARTICLE
31.01.2018
NL FR

Cette histoire, ce sont d’abord des bruits : bruits de bus et de métro, bruits d’arbres et d’animaux abattus, bruits de portes qui de tous côtés claquent et grincent, bruit final du revolver de « l’ami » qui, payé par Charles, le tue dans l’obscurité au Père-Lachaise. Craquements et claquements obsédants. En vain Charles se bouche les oreilles. Le monde où il vit est fait de ces bruits sans message, absurdes, envahissants.