Claire Angelini

Claire Angelini (1969) is a French filmmaker, artist and art historian. Her work (installations, films, photography and drawing) explores the political relationship between art and history via the categories of ruin, reminiscence and the survival of images. An archaeologist of the present, her artistic research often originates in the junction of historical narration focused on the problematics of territory and a questioning of traces, and their  contemporary actualization. She founded the French-German collective Laboratorium Geschichte in 2001. As a filmmaker she is known for La guerre est proche [War is Looming] (2011), a memorial and topographic journey within the ruins of the camp of Rivesaltes, Ce gigantesque retournement de la terre [This Gigantic Furrowing of the Ground] (2015), and Chronique du tiers-exclu [Tales of the Madhouse] (2017). In 2013, she published a book together with Yannick Haenel on the French city Drancy titled Drancy la muette (Éditions Photosynthèses).

Boris Lehman, 2015
Geredigeerd door Claire Angelini
ARTICLE
11.09.2019
NL FR

Deze tekst is ontstaan uit een ontmoeting met Boris Lehman en Claire Angelini op 31 augustus 2015. In de loop van een vriendschappelijk onderhoud bespraken ze kwesties van singulariteit, onafhankelijkheid, en kwamen we meer in detail terug op de werkwijze die aan de oorsprong van zijn films ligt. Boris Lehman: “Een film wordt gemaakt op een wandelritme, op een terugdraairitme, want zo kom ik bij mijn onderwerp. (...) En het is pas wanneer de film klaar is, dat alles begint.”

Boris Lehman, 2015
Rédigé par Claire Angelini
ARTICLE
11.09.2019
NL FR

Ce texte est issu d'une rencontre avec Boris Lehman et Claire Angelini le 31 août 2015. Au fil d'un entretien amical, ils ont évoqué les questions de la singularité, de l'indépendance, et sont revenus plus en détail sur sa méthode de travail à l'origine de ses films. Boris lehman : « Un film se fait au rythme de la marche, des retours en arrière, car c'est ainsi que je rentre dans mon sujet. (...) Et finalement, c'est quand le film est fini que tout commence. »