Films byTexts by Karel Pletinck

Karel Pletinck (1990) is a PhD student at the Research Centre for Visual Poetics (University of Antwerp). His research focuses on the philosophical foundations of cinematic revelationism. More specifically, it asks how this aesthetic paradigm is at work in the cinema of Jean-Luc Godard and Abbas Kiarostami.

prisma NL
9.12.2020

In Akermans installatie Marcher à côté de ses lacets dans un frigidaire vide (2004) neemt het woord niet enkel de ruimte in, het wordt beeld. Het vervangt de afwezigheid van het beeld.

prisma NL
20.05.2020

Aan de vooravond van de Franse Revolutie verliest een groep aristocraten zich à la de Sade in een nacht vol perverse uitspattingen. Onbevredigd vergrijpen ze zich aan het bloederige stompje van een geamputeerde arm. Herleid tot een amorf stuk vlees met pulserende blauwe aders waaruit stollend bloed druipt, vervoert het de libertijnen in Albert Serra’s controversiële meesterwerk Liberté (2019).

prisma NL
18.12.2019

Verrimpelde lichamen sleuren ijzeren stoelen over het beton. Aan het eind van deze elliptische openingssequentie struikelt Mecha, de stomdronken mater familias, en wordt de toeschouwer Lucrecia Martels La Ciénaga (2001), het moeras, binnengeleid.