The film was part of the project Hexagon by Frank Scheffer in which six Dutch filmmakers took inspiration from a work by a Dutch composer. Van der Keuken chose a piece by Willem Breuker, who had written the music for nearly all of his films since 1967. The title refers to the work of renowned photographer Edward Muybridge (1830-1904).
NL
“Er is ook het plezier om, terwijl ik films maak, mezelf te verrassen, om films te maken die ik misschien pas tien jaar later zal begrijpen. Een kleine film zoals On Animal Locomotion (1994, 15’), bijvoorbeeld – het belang ervan, in mijn ogen, is dat er zich iets onthult dat me helemaal verrast. Maar de noodzakelijkheid van het filmen ervan, in detail, lijkt me ook dit: het klopt, thematisch, het heeft een bepaalde kracht, ook al zijn de redenen om me zo te filmen, terwijl ik de camera voor me houd – fragmenten van mijn lichaam, mijn dwaas gezicht – irrationeel. Er is een onmiskenbare link met het oeuvre van Eadweard Muybridge (Human and Animal Locomotion), de fotograaf en voorloper van de cinema die de beweging van het lichaam analyseerde. Door de camera op mezelf te richten word ik mijn eigen Muybridge. Maar, nog belangrijker: ik had een tegenbeweging nodig tegen de beelden die zich op mij storten, een tegenstroom tegen alles wat van buiten komt. De binnenruimte is de plaats van de cineast, zijn oog, zijn hoofd, en ik zou zeggen dat er een binnenruimte nodig is voor elk buiten. Dat zijn de zichtbare, opspoorbare redenen. Daarachter bevinden zich de meer intieme motieven, die men vaak slechts veel later ontwaart.”
Johan van der Keuken1
“On Animal Locomotion is mijn bijdrage aan Hexagon, zes filmers werken samen met zes componisten. Het is tevens de hervatting van mijn samenwerking met Willem Breuker die in 1966 begon met Een film voor Lucebert en tot dusver de muziek voor tien films heeft opgeleverd. On Animal Locomotion is op een vrije manier opgebouwd en richt zich volledig op de lichamelijke beweging: het 'animal in motion' is de filmmaker zelf.”
Johan van der Keuken2